Activiteiten zijn een belangrijk onderdeel van mijn werk als begeleider van kinderen, jongeren én volwassenen. Hierna volgt een korte toelichting op de activiteiten die ik zoal onderneem met kinderen en jongeren.
Ontspanning
Activiteiten bieden uw kind de mogelijkheid zich te ontspannen. Ik stem activiteiten altijd af op uw kind en de situatie op dat moment. Met een leermoment als het kind daar aan toe is, of een ontspannende activiteit, met indien nodig zo weinig mogelijk prikkels.
Samen spelen of wat actiever op het motorische vlak, alles is mogelijk: zeilen, varen, vissen, balsporten, mountainbiken, vliegeren, kanoën, pijl en boog schieten, zwemmen of gewoonlekker naar het strand.
Ook creatieve activiteiten zijn vaak in trek: koken, bakken, schilderen, tekenen, kleien, bioscoop, museumbezoek of iets anders dat de belangstelling van het kind heeft. Samen in overleg een activiteit bedenken? Heel goed en leuk!
Iets leren
Voor de ontwikkeling van het kind is het goed om samen 'leerdingen’ te ondernemen. Ik doe dan bijvoorbeeld samen met het kind de boodschappen voor een maaltijd die uw kind zelf mag bepalen binnen een bepaald bedrag. We bereiden de maaltijd samen en daarna kunnen we er samen gezellig van smullen. Zo leert het kind diverse zaken: hoe het werkt in de winkel; wat boodschappen kosten; waar moet je op letten; hoe werkt het met hoeveelheden; hoe ga ik om met geld enzovoorts. Bovendien is het natuurlijk erg leuk als uw kind nu eens een maaltijd voor ú bereidt.
Andere voorbeelden: leren fietsen, verkeersregels en deelneming in het verkeer of bijvoorbeeld leren klokkijken.
Structuur
In mijn werk ondersteun ik ook bij het aanleren van structuur zoals agendagebruik, bibliotheekbezoek, telefoongesprekken voeren, gebruik van Internet, e-mail, en sociale media.
Ook kan ik door ervaringen in mijn praktijk ondersteunen bij echtscheidingen en sterfgevallen, die voor de kinderen zeer ingrijpend en soms onbegrijpelijk zijn.
Pubers/jongvolwassenen
Bij pubers en jongvolwassenen kunnen leerpunten liggen in reizen met het openbaar vervoer, verkennen van vervolgonderwijs, beter leren omgaan met leeftijdsgenoten, maar ook drankgebruik en andere gevaarlijke verleidingen.
Afhankelijk van het kind en zijn/haar problematiek kunnen we een lijst samenstellen met leerpunten en mogelijke uitdagingen. In een vrijblijvend kennismakingsgesprek kunnen we dit bespreken en u kunt daarna beslissen of en hoe u uw hulpvraag samen met mij in kunt invullen.
| |
|
| |